Нові мита США на зарубіжне кіновиробництво загрожують глобальній індустрії — Австралія зазнає серйозного удару

06.05.2025

Світова кіноіндустрія опинилася в стані шоку після того, як президент США Дональд Трамп оголосив про введення 100% мита на американські кінопроєкти, зняті за межами країни. Цей крок, представлений як відповідь на "іноземну пропаганду та економічну диверсію", викликав хвилю занепокоєння серед міжнародної творчої спільноти — і особливо сильно вдарить по Австралії, яка стала потужним центром кіновиробництва. Хоча точні механізми реалізації мита поки що невідомі, ініціатива може серйозно дестабілізувати сформовану міжнародну модель кіновиробництва, яка забезпечувала Голлівуд блокбастерами протягом десятиліть. Адміністрація Трампа заявляє, що іноземні уряди — зокрема Австралія, Велика Британія та країни ЄС — використовують податкові пільги, щоб "переманювати" американські студії й підривати зайнятість у США. «Голлівуд розвалюється», — написав Трамп у соцмережах. «Це не лише про бізнес — це питання національної безпеки, робочих місць і культури». 

Австралія, яка останніми роками перетворилася на один із головних центрів світового кіновиробництва, може зазнати особливо болючого удару. Після збільшення податкових знижок з 16,5% до 30% у 2023 році, в країні знімали великі проєкти на кшталт Thor: Love and Thunder, Mad Max: Furiosa, Peter Rabbit 2 та The Fall Guy. Ці фільми принесли десятки мільйонів доларів до австралійської економіки та створили тисячі робочих місць. У 2023–2024 роках лише індустрія екранного виробництва Нового Південного Уельсу (NSW) додала понад 1,1 мільярда австралійських доларів до економіки штату та забезпечила близько 13 000 робочих місць. Загалом, за даними Австралійського бюро статистики, у 2021–2022 роках індустрія оцінювалася приблизно в 5 мільярдів доларів. «Це безвідповідальне рішення», — заявив прем'єр штату NSW Кріс Міннс. «Воно ставить під загрозу засоби існування тисяч австралійців і підриває нашу репутацію як креативної сили». Фільми, що наразі знімаються, — наприклад, Bear Country з Расселом Кроу або новий Godzilla, — можуть потрапити в правову та фінансову невизначеність, якщо мита діятимуть ретроспективно.  Критики вважають, що політика не відповідає реаліям сучасного кіновиробництва. Багато фільмів, створених за участю американських студій — зокрема Володар перснів (Нова Зеландія), Список Шиндлера (Польща), Місія нездійсненна (Європа) — традиційно знімалися за кордоном з художніх чи економічних причин. Оголошення відбулося всього через кілька місяців після масштабного страйку профспілки SAG-AFTRA, який паралізував американське кіновиробництво на п’ять місяців. Це показало, наскільки вразливою стала голлівудська система, і як важливою стала співпраця з іноземними майданчиками. До того ж, нещодавні обмеження Китаю на імпорт голлівудських фільмів у відповідь на торговельні мита США лише поглиблюють ізоляцію американської кіноіндустрії. Наслідки можуть бути масштабними. За відсутності можливості знімати за кордоном, витрати студій зростуть на 30–40%. Це, своєю чергою, може призвести до зростання цін на квитки в кіно й підписки на стримінгові сервіси. Молодша аудиторія, яка звикла до різноманіття контенту на Netflix, Prime Video чи Disney+, ризикує втратити доступ до масштабних міжнародних історій.  «Це не лише про Австралію», — каже генеральний директор Screen Producers Australia Меттью Дінер. «Йдеться про збереження глобальної моделі сторітелінгу, яка зробила кіно універсальним видом мистецтва». Якщо нова тарифна політика не буде скасована чи змінена, вона може перекроїти всю карту глобального кіновиробництва — і наслідки цього відчуватимуться від Сіднея й Лондона до Голлівуду.

The global film industry has been left in shock after U.S. President Donald Trump announced a 100% tariff on American film projects shot outside the country.
This move, presented as a response to “foreign propaganda and economic sabotage,” has sparked a wave of concern across the international creative community — hitting Australia especially hard, a country that has become a major force in global film production. Although the exact mechanisms for implementing the tariff remain unclear, the initiative could seriously destabilize the established international model of film production that has supplied Hollywood with blockbusters for decades.
The Trump administration claims that foreign governments — including Australia, the United Kingdom, and EU nations — are using tax breaks to “lure” U.S. studios overseas and undermine American employment. “Hollywood is falling apart,” Trump wrote on social media. “This is not just about business — it’s a matter of national security, jobs, and culture.” Australia, which has in recent years become one of the leading centers of global filmmaking, may suffer a particularly heavy blow. After increasing its tax rebate from 16.5% to 30% in 2023, the country has hosted major productions such as Thor: Love and Thunder, Mad Max: Furiosa, Peter Rabbit 2, and The Fall Guy. These films injected tens of millions of dollars into the Australian economy and created thousands of jobs. In 2023–2024 alone, the screen production industry in New South Wales (NSW) contributed over AUD $1.1 billion to the state economy and supported around 13,000 jobs. According to the Australian Bureau of Statistics, the industry was valued at approximately AUD $5 billion in 2021–2022. “This is an irresponsible decision,” said NSW Premier Chris Minns. “It threatens the livelihoods of thousands of Australians and undermines our reputation as a creative powerhouse.”Projects currently in production — such as Bear Country with Russell Crowe or the new Godzilla — may fall into legal and financial uncertainty if the tariffs are applied retroactively. Many films backed by American studios — such as The Lord of the Rings (New Zealand), Schindler’s List (Poland), Mission: Impossible (Europe) — have traditionally been filmed abroad for creative or financial reasons. The announcement came just months after the massive SAG-AFTRA strike, which paralyzed American film production for five months. It revealed how vulnerable the Hollywood system has become — and how essential international collaboration has been. Furthermore, China’s recent restrictions on Hollywood imports in retaliation to U.S. trade tariffs have only deepened the isolation of the American film industry. Without the option to shoot overseas, production costs for studios are expected to rise by 30–40%, which in turn may lead to higher cinema ticket prices and streaming subscription fees.
Younger audiences, used to a wide range of international content on Netflix, Prime Video, and Disney+, risk losing access to large-scale global storytelling. “This is not just about Australia,” says Matthew Deaner, CEO of Screen Producers Australia. “It’s about preserving a global storytelling model that has made cinema a universal art form.” If the new tariff policy is not reversed or amended, it could redraw the entire map of global film production — with consequences felt from Sydney and London to the heart of Hollywood.

412