Талліннська графічна трієнале: мистецтво пам’яті в добу цифрового забуття

24.08.2025
© https://socialistexhibitions.com

У столиці Естонії триває 19-та Талліннська трієнале графіки — одна з найдавніших мистецьких подій Балтії, започаткована ще у 1968 році. Виставка триває до 31 серпня у павільйоні Ласнамяє та на інших локаціях міста, цього року отримала несподіваний фокус: медіаархеологія і роль графічного мистецтва в епоху «короткої пам’яті». Кураторка Маріка Агу пропонує глядачеві подивитися на графіку як на інструмент збереження — у протиставленні до цифрового світу, який «створений, аби забувати». Ідея походить із особистого спостереження: сучасна культура дедалі швидше споживає візуальний контент, але майже не залишає його у колективній чи біологічній пам’яті. «Чи можливо змінити цю ситуацію? Як впоратися з браком простору в нашій свідомості? Це виклик нашого часу», — зазначає Агу. Серед відповідей — погляд у несподівані місця: від друкарських матриць минулого до мікросхем сучасності. Художник Алґірдас Яккас, наприклад, пропонує уважніше придивитися до схем і плат, які керують нашим цифровим середовищем, аби зрозуміти й водночас протистояти їхній привабливості. Міжнародна експозиція трієнале вже привернула увагу не лише митців, а й філософів та культурологів: питання про те, чи здатне аналогове мистецтво стати опорою для людської пам’яті в добу цифрових перевантажень, звучить сьогодні особливо гостро. Фінальний акорд відбудеться 29 серпня у Культурному центрі Ліндаківі — це буде вечір експериментальних творів, що поєднають звук, відеоарт і поетичне слово. Така форма підсумку підкреслює головну ідею трієнале: у світі швидкоплинного зображення мистецтво графіки може запропонувати глибше й триваліше відлуння пам’яті.

Tallinn Print Triennial: The Art of Memory in the Age of Digital Forgetting

The 19th Tallinn Print Triennial — one of the Baltic region’s oldest art events, first launched in 1968 — is currently underway in the Estonian capital. Running until 31 August at the Lasnamäe Pavilion and other venues across the city, this year’s edition has taken on an unexpected focus: media archaeology and the role of graphic art in an era of “short memory.” Curator Marika Agu invites audiences to see printmaking as a tool of preservation — in contrast to the digital world, which, she argues, is “designed to forget.” The concept stems from a personal observation: contemporary culture consumes visual content at an ever-increasing pace, yet leaves little trace in either collective or biological memory. “Is it possible to change this situation? How can we cope with the lack of space in our minds? This is one of the defining challenges of our time,” Agu notes. Among the possible answers are new perspectives on unlikely sources: from the printing matrices of the past to the circuit boards of today. Lithuanian artist Algirdas Jakas, for instance, suggests that by looking closely at the schematics and boards shaping our digital environment, we might better understand them — and resist their allure. The international exhibition has already drawn the attention not only of artists but also of philosophers and cultural theorists, raising a pressing question: can analogue art provide an anchor for human memory in an age of digital overload?

The Triennial will culminate on 29 August at the Lindakivi Cultural Centre with an evening of experimental works blending sound, video art, and spoken word. This finale underscores the core message of the event: in a world of fleeting images, printmaking may still offer a deeper and more lasting echo of memory.

 

671
Інші матеріали розділуМистецтво:
Квіткові традиції стародавніх персів приваблюють тисячі туристів на фестиваль півонії в Сааремаа
1249
Throughout June, the island of Saaremaa in Estonia hosts the Saaremaa Peony Festival — the largest peony festival in Northern Europe and a unique event for the entire region.
Стереотипи, сатира і суди: що чекає естонську пісню після Євробачення?
1022
At the grand final of Eurovision Song Contest 2025, held on May 17 in Basel, Estonian rapper Tommy Cash secured third place with his song "Espresso Macchiato." The track, a satirical take filled with cultural references to Italy, scored 356 points — 258 f
Естонський шедевр побив рекорд: картину Тійта Пяесуке продано за 133 тисячі євро
1313
At the Eesti Kunstiklassika auction in Tallinn, a new record for Estonian art was set: the painting “Rahvariie III (Mustjala ainetel)” 1989 by the famous artist Tõit Päesuke was sold for 133,000 euros.
10 972 танцюристи символізують ритми єдності Естонії
843
In 2025, Estonia will host the XXI Dance Festival titled "Iseoma" — a word that translates to “unique” or “one’s own”.
З Італії лунають заклики до Естонії відмовитися від участі в Євробаченні
575
Естонська пісня висміює італійські стереотипи про мафіозі