©
Білоруський Вільний Театр (Belarus Free Theatre) — один із найвідоміших політичних театрів Європи — відзначає 20 років від дня заснування. За цей час колектив, що працював підпільно в Мінську, ризикуючи арештами, став потужною мистецько-активістською платформою з осередком у Лондоні. Остання постановка театру — KS6: Small Forward — знаменує нову сторінку в його творчості. Вистава, що вперше була представлена в Нью-Йорку, а нещодавно показана в лондонському Barbican Centre, розповідає історію білоруської баскетболістки Катерини Сніціной — першої спортсменки з Білорусі, яка відкрито заявила про свою гомосексуальність і виступила проти диктатури. Ідея створення вистави виникла після випадкової зустрічі Сніціной із співзасновниками театру — Наталією Калядою та Миколою Халезіним — у барі у Вільнюсі. Вражені її життєвою історією, митці запропонували їй уперше вийти на сцену. До 2020 року Сніцінa жила у "світі спорту", грала за клуби у Франції, Росії, Польщі, Туреччині, Угорщині, а нещодавно — у складі лондонської команди London Lions. Після протестів у Білорусі вона опублікувала в соцмережах заклик "Зупиніть насильство" — і цього було достатньо, щоб опинитися в списках неблагонадійних. Сьогодні вона живе в еміграції та через театр ділиться власною історією. Вистава побудована за аналогією до баскетбольного матчу: ритмічна, енергійна, з діджеєм на сцені. Проте в її основі — шлях особистого пробудження та відповідальності. Це далеко не перша гучна прем'єра BFT. За два десятиліття театр створив низку визначних вистав, що здобули визнання у світі: «Життя у коробці» ( на основі свідчень політичних в’язнів), «Собаки Європи» (антиутопія за романом А. Бахаревіча), «У господаря був балакучий шпак» (драма- вечеря, де актори й глядачі за одним столом торкаються тем, заборонених у білоруському суспільстві), «Палаючі двері» (за участі Марії Альохіної з Pussy Riot. У ювілейний рік театр ще раз нагадує: навіть у темні часи мистецтво здатне змінювати світ — крок за кроком, рухаючись вперед.
Belarusian Free Theater celebrates 20 years in exile
Belarus Free Theatre (BFT) — one of Europe’s most prominent underground political theatre companies — is marking its 20th anniversary this year. What began as a clandestine troupe in Minsk, staging performances in apartments and warehouses under the threat of arrest, has evolved into a powerful cultural and activist platform now based in London.
To mark the occasion, the company presents KS6: Small Forward, a bold new production that tells the real-life story of Belarusian basketball star Katsiaryna Snytsina — the first athlete from Belarus to come out as gay and publicly oppose the country’s authoritarian regime.
The idea for the show emerged from a chance meeting in a bar in Vilnius between Snytsina and BFT co-founders Natalia Kaliada and Nicolai Khalezin. Moved by her story, they invited her to take the stage for the first time.
Before 2020, Snytsina lived what she calls a “sports-centred” life, playing professionally in France, Russia, Poland, Turkey, Hungary, and more recently for the London Lions. But after the violent crackdown on protests following Belarus’s disputed election, she posted a simple message on social media: “Stop the violence.” It was enough to put her on the regime’s blacklist. Now living in exile, she shares her journey through theatre.
Premiered in New York and recently staged at London’s Barbican Centre, KS6 unfolds like a basketball game — rhythmic, high-energy, and underscored by a live DJ. At its heart, though, lies a story of political awakening and personal responsibility.
This is just the latest in a long line of internationally acclaimed BFT productions. Over the past two decades, the company has staged works tackling censorship, state violence, and social taboos, earning recognition on global stages. Notable productions include:
-
Being Harold Pinter, based on political prisoners’ testimonies;
-
Dogs of Europe, a dystopian drama adapted from Alhierd Bacharevič’s novel;
-
Trash Cuisine, confronting torture and the death penalty;
-
Burning Doors, featuring Maria Alyokhina of Pussy Riot;
-
Discover Love, based on a real-life case of enforced disappearance in Belarus.
In The Master Had a Talking Starling, the company invited audiences to share a table with actors for a dinner-theatre experience, tackling themes forbidden in Belarusian public discourse.
As Belarus Free Theatre enters its third decade, its mission remains unchanged. In the words of co-founder Natalia Kaliada: “Even in the darkest of times, art can move the world — step by step, forward.”
282