Білоруська мисткиня Саша Вялічка здобула Гран-прі на престижному фотофестивалі у Франції

29.05.2025

Французький фестиваль авторської фотографії Les Boutographies, що щороку проходить у місті Монпельє, відзначив білоруську мисткиню Сашу Вялічку головною нагородою 2025 року. Її проєкт State of Denial журі визнало кращим серед 18 відібраних з усієї Європи. Проєкт Вялічки досліджує вплив пропаганди, цензури та репресій у Білорусі через поєднання інсценованої фотографії та зображень, згенерованих нейромережею на основі заголовків білоруських державних ЗМІ. Центральна ідея — візуалізувати абсурд як відповідь на абсурд: зокрема, сцени затримань сніговиків або шарфи певного кольору, подані в естетиці театралізованого гротеску. «Це не просто мистецький жест, це — акт виживання і солідарності», — зазначив голова журі Жан-Крістоф Годе під час церемонії нагородження. State of Denial вже був представлений у Національній галереї Zachęta (Варшава), Bunkier Sztuki (Краків), на фестивалях Circulation(s) у Парижі, SIPF у Сінгапурі, а також у Франкфурті-на-Майні. Роботи з серії увійдуть до постійної колекції муніципалітету Монпельє.

Мисткиня, яка має освіту в галузі радіофізики та минуле в ІТ, переїхала до Варшави у 2021 році після політичного переслідування в Білорусі. У мистецтві Вялічка побачила шлях осмислення особистої та колективної травми. Її робота — це критичне осмислення епохи постправди, пропаганди та розмитих меж реальності.«Навіть коли простір правди стискається, мистецтво лишається полем опору», — підсумовує авторка.  Проєкт State of Denial триває, бо,  як нагадує Вялічка, час фальшивих заголовків і політичних арештів у її країні ще не завершився.

Belarusian Artist Sasha Vialichka Wins Grand Prix at Prestigious Photography Festival in France

Belarusian artist Sasha Vialichka has been awarded the Grand Prix at Les Boutographies 2025, one of Europe’s leading festivals of contemporary photography, held annually in Montpellier, France. Her project State of Denial was selected as the standout among 18 works shortlisted from across the continent. State of Denial explores the visual dimension of propaganda, censorship, and political repression in Belarus. The project combines staged photographs based on real stories of arrests and trials — often triggered by absurd reasons such as the color of a scarf or a snowman — with images generated by neural networks using headlines from Belarusian state media. The result is a stark, often surreal portrayal of authoritarian logic and its consequences.  “This is not just an artistic gesture — it is an act of survival and political solidarity,” said jury chair Jean-Christophe Godet during the award ceremony. The project has already been exhibited at prominent venues including the Zachęta National Gallery of Art in Warsaw, Bunkier Sztuki in Kraków, Circulation(s) Festival in Paris, SIPF in Singapore, and in Frankfurt. Selected works will now become part of the city of Montpellier’s permanent collection. Originally trained in radiophysics and formerly employed in IT, Vialichka moved to Warsaw in 2021 following political persecution in Belarus. She turned to art as a way of processing personal and collective trauma. Her practice lies at the intersection of photography, installation, new media, and technology, with a focus on propaganda, post-truth, and memory. “I have no formal art education,” Vialichka notes. “For me, art is a way to speak about Belarus — about a reality the world increasingly chooses not to see.” Though State of Denial has already gained international attention, the project remains ongoing. As Vialichka points out, the era of fabricated headlines and politically motivated arrests in Belarus is far from over. Her work stands as a visual reminder that even as truth is suppressed, art continues to be a space of resistance, remembrance, and hope.

106
Інші матеріали розділуМистецтво:
Білоруський Вільний Театр святкує 20 років у вигнанні
615
Belarus Free Theatre (BFT) — one of Europe’s most prominent underground political theatre companies — is marking its 20th anniversary this year.