Селфі проти спадщини: як соцмережі руйнують мистецтво

21.06.2025

У розпал туристичного сезону в одній із найвідоміших художніх галерей світу стався прикрий інцидент, який знову підняв на поверхню питання культурної відповідальності гостей музеїв. Відвідувач галереї Уффіці, прагнучи зробити вдале селфі, спирався на бароковий портрет «Фердінандо де Медічі, великий принц Тоскани» (1690) роботи Антона Доменіко Габбьяні, допоки полотно не прогнулося й не отримало пошкодження. Камери відеоспостереження зафіксували момент інциденту, відео швидко поширилось у соціальних мережах і викликало бурхливу реакцію серед громадськості. На оприлюдненому фото від Corriere Fiorentino видно помітний розрив на рівні ноги зображеної фігури. За офіційним повідомленням керівництва галереї, ушкодження не є критичним і полотно вже передано на реставрацію. Симоне Верде, директор галереї, у коментарі для агенції ANSA висловив глибоке обурення: «Культура дедалі частіше стає лише фоном для контенту в соцмережах. Ми впровадимо жорсткіші правила поведінки, щоб захистити мистецтво від бездумного споживання». Інцидент набув широкого розголосу у ЗМІ та соцмережах, підживлюючи загальноєвропейську дискусію про нову етику музейного простору. Дискусія набирає обертів у соціальних мережах, користувачі активно обговорюють баланс між відкритістю музеїв і необхідністю посилення охоронного режиму. Лише тижнем раніше у Вероні двоє туристів  під час селфі, зруйнували мистецьку інсталяцію «стілець Ван Гога» митця Нікола Болли, всіяний кристалами Swarovski.

. Selfies versus heritage: how social media is destroying art

At the height of the tourist season, a troubling incident at one of the world’s most renowned art galleries has reignited the debate over cultural responsibility in public spaces. A visitor to the Uffizi Gallery in Florence, attempting to take a selfie, leaned against the Baroque painting Ferdinando de Medici, Grand Prince of Tuscany (1690) by Anton Domenico Gabbiani. The canvas gave way, resulting in visible damage. Surveillance footage captured the moment, and the video quickly went viral on social media, triggering a wave of public backlash. A photo published by Corriere Fiorentino shows a noticeable tear near the lower section of the painting, around the subject's leg. According to museum officials, the damage is not critical and is repairable. The artwork has already been removed for restoration. Gallery director Simone Verde expressed his frustration in a statement to the ANSA news agency: Culture is increasingly being reduced to a backdrop for social media content. We are implementing stricter behavioural rules to protect heritage from careless consumption. The incident has sparked widespread discussion across Europe, fuelling debates about museum ethics in the digital era. Social media users are actively questioning how institutions can balance openness and accessibility with necessary security measures. Just a week earlier in Verona, another mishap occurred when two tourists inadvertently damaged the Van Gogh Chair, a Swarovski crystal-encrusted sculpture by artist Nicola Bolla, while posing for a selfie.

 

472
Інші матеріали розділуМистецтво:
Стефано Кагол і гуманоїдний робот зачарували італійський Брессаноне
547
On May 16, the historic Piazza Duomo in Bressanone (South Tyrol, Italy) became the stage for We Own the Futures — a visionary art performance by internationally renowned Italian artist Stefano Cagol.
У Вероні відкрилася виставка врятованих шедеврів 1943–1945 років
529
An immersive exhibition, Fascism, Resistance, Freedom. Verona 1943–1945, is now on display at the Castelvecchio Museum, recounting the dramatic events of the Nazi occupation, the struggle for liberation, and the city's first steps towards democratic renew
Prada повертає Versace Італії
930
Italian fashion house Prada has officially announced the acquisition of Versace, one of the most iconic luxury brands in the world.
Симфонія смаків вина на Vinitaly 2025
797
From April 4 to 7, 2025, the romantic city of Verona in Italy will host the most anticipated event for all wine lovers — Vinitaly 2025
Посмішка Мони Лізи - шість цитат Зигмунда Фрейда про таємницю картини Леонардо
1273
В то время, когда эта картина создавалась, она считалась самым высоким, что могло создать искусство