©
Європа готується до реалізації амбітного залізничного проєкту Starline, представленого данськими експертами з ініціативи 21st Europe. Його мета — з’єднати 39 міст високошвидкісними поїздами та створити єдину залізничну систему за принципом метро. Очікується, що потяги рухатимуться зі швидкістю 300–400 км/год, що дозволить значно скоротити час подорожей. Наприклад, шлях із Гельсінкі до Берліна займатиме трохи більше п’яти годин замість цілого дня. До мережі також приєднаються Туреччина, Україна та Велика Британія. Проте Словенія не включена до плану ні як транзитна країна, ні як кінцева точка маршруту. Це викликає занепокоєння, оскільки країна вже стикається з труднощами у сфері громадського транспорту – від нестачі водіїв автобусів до тривалих залізничних робіт. Тим часом Starline стане частиною європейської стратегії скорочення викидів CO₂ та розвитку сталого транспорту. Проект планують реалізувати до 2050 року. Відсутність Словенії в цьому проєкті може ще більше послабити її інтеграцію в майбутню транспортну мережу континенту.
Slovenia Excluded from Europe’s Ambitious Starline Railway Project
Europe is preparing to embark on the ambitious Starline railway project, an initiative led by Danish experts under 21st Europe. The plan envisions connecting 39 cities through a unified high-speed rail network, modelled on a metro-style system. Trains are expected to operate at speeds of 300–400 km/h, significantly reducing travel times. For instance, the journey from Helsinki to Berlin would take just over five hours, compared to an entire day under current conditions. The network is also set to extend to Turkey, Ukraine, and the United Kingdom. However, Slovenia has been left out of the project entirely—neither as a transit corridor nor as a destination. This omission has raised concerns, as the country already struggles with public transport issues, ranging from a shortage of bus drivers to ongoing railway construction delays. Meanwhile, Starline is poised to become a key component of Europe’s strategy to reduce CO₂ emissions and promote sustainable transport. The project, which is expected to be completed by 2050, aims to provide a viable alternative to short-haul air travel. Slovenia’s exclusion not only limits its connectivity but also risks further marginalising the country within the continent’s future transport infrastructure.
.
©
133