© https://new.bnr.bg
У Варні відбулася довгоочікувана прем’єра опери Антоніна Дворжака «Русалка» – вперше поставлена на болгарській сцені. За диригентським пультом стояв всесвітньо відомий маестро Павел Балєв, якого публіка зустріла тривалими оваціями. Постановка стала однією з найгучніших мистецьких подій року в Болгарії. Музичні критики відзначили вишуканість інтерпретації. «Балєв створив надзвичайно цілісну музичну драматургію, де ліричність і трагічність злилися в гармонії, а оркестр розкрив усю палітру чуттєвості Дворжака», – написала оглядачка Sega Daily. Прем’єра стала «рішучим кроком до інтеграції болгарської оперної сцени у світовий контекст»: «Ми почули “Русалку” у виконанні, яке не поступається провідним європейським театрам». Хоча Балєв рідко виступає у своїй країні, його внесок у розвиток національної музичної культури незаперечний. Він здійснив низку болгарських прем’єр: вагнерівські «Золото Рейну» (2010), «Валькірія» (2011) і «Зігфрід» (2012) у Софії, а також «Хитра лисичка» Леоша Яначека у Варні (2023). Цього року на Фестивалі опери та балетного мистецтва у місті Стара Загора Балєв уперше вийде на сцену рідного краю з прем’єрою «Андреа Шеньє» Умберто Джордано. Відомий диригент активно представляє й болгарську музику у світі. Так, йому вдалося переконати зірку світової опери Діану Дамрау виконати молитву Марії Десислави з однойменної опери Парашкева Хаджієва. А у Китаї Балєв диригував «Скандинавською сюїтою» Владислава Владігерова з оркестром м. Сучжоу. Ця подія ще раз підтвердила статус Павела Балєва як митця світового масштабу, який залишається вірним своїм болгарським кореням і водночас відкриває національну культуру для світу.
Baleyev’s Triumph: Dvořák’s Rusalka Staged for the First Time in Varna
Varna hosted the long-awaited premiere of Antonín Dvořák’s opera Rusalka – staged for the very first time on a Bulgarian stage. At the conductor’s podium stood the world-renowned maestro Pavel Baleyev, greeted by the audience with prolonged ovations. The production became one of the most talked-about cultural events of the year in Bulgaria.
Music critics highlighted the refinement of the interpretation. “Baleyev created an exceptionally coherent musical dramaturgy, where lyricism and tragedy blended in harmony, and the orchestra revealed the full palette of Dvořák’s emotional depth,” wrote the reviewer for Sega Daily. The premiere was hailed as “a decisive step toward integrating Bulgaria’s opera scene into the global context”: “We heard Rusalka performed at a level equal to Europe’s leading theatres.”
Although Baleyev rarely performs in his homeland, his contribution to the development of national musical culture is undeniable. He has led a series of Bulgarian premieres: Wagner’s Das Rheingold (2010), Die Walküre (2011), and Siegfried (2012) in Sofia, as well as Leoš Janáček’s The Cunning Little Vixen in Varna (2023). This year, at the Festival of Opera and Ballet Art in Stara Zagora, Baleyev will take the stage in his native region with the premiere of Umberto Giordano’s Andrea Chénier.
The acclaimed conductor also actively promotes Bulgarian music worldwide. Notably, he persuaded world opera star Diana Damrau to perform the prayer of Maria Desislava from the eponymous opera by Parashkev Hadjiev. In China, Baleyev conducted Vladislav Vladigerov’s Scandinavian Suite with the Suzhou Symphony Orchestra.
This landmark event once again confirmed Pavel Baleyev’s status as an artist of global stature – one who remains faithful to his Bulgarian roots while simultaneously opening national culture to the world.
166