Чому у Венеції демонтують мурал анонімного художника Бенксі

29.07.2025
© Facebook Radio Spike

У Венеції розпочато демонтаж одного з найвідоміших муралів анонімного британського стріт-артиста Бенксі — «Дитина-мігрант». Стіну палаццо Сан-Панталон, де з 2019 року знаходився малюнок, звільняють для проведення реставраційних робіт, ініційованих Міністерством культури Італії. Мурал був створений під час Венеційської бієнале 2019 року та швидко став туристичною атракцією після того, як сам Бенксі підтвердив авторство. На зображенні — дитина в рятувальному жилеті, яка тримає сигнальну ракету, що випускає яскравий рожевий дим. Малюнок розташовувався на будівлі просто біля води, символізуючи трагедію мігрантів, які намагаються дістатися Європи морем, часто ризикуючи життям. Бенксі неодноразово пояснював, що це робота про людську вразливість і байдужість світу. Він створив мурал як нагадування про реальні людські долі, які часто залишаються невидимими. Попри те, що спершу влада планувала залишити мурал на фасаді навіть після часткового занурення під воду через підйом рівня моря, у 2023 році через вплив вологи, солі та часу малюнок почав помітно руйнуватися. Це стало підставою для запуску реставраційного проєкту. Проте ідея втручання викликала різку критику з боку художників, активістів і культурної спільноти. На думку стріт-артиста Evyrein, реставрація суперечить самому духу стріт-арту: «Бенксі чудово розумів, що його твір на воді — тимчасовий. Втручання без згоди автора — це зневага до його задуму». Подібної думки дотримується й активістка Розанна Кар'єрі з організації Mi Riconosci, яка наголосила на важливості врахування думки як митця, так і місцевої громади. «Інакше це виглядає як спроба скористатися іменем Бенксі у власних інтересах», — зазначила вона. Хоча Бенксі публічно не коментував демонтаж, він раніше неодноразово виступав проти інституалізації та комерціалізації стріт-арту, підкреслюючи його ефемерну природу та силу миттєвого візуального послання.

Підтримати видання або поширення саме цієї cтатті (вказати): номер корпоративної картки VISA 4874 24 25 0032 3434

Why Banksy’s Mural Is Being Removed in Venice

The city of Venice has begun dismantling one of the most famous murals by the anonymous British street artist Banksy — "Migrant Child". The wall of the San Pantalon Palazzo, which has hosted the artwork since 2019, is being cleared for restoration work initiated by Italy’s Ministry of Culture. The mural was created during the 2019 Venice Biennale and quickly became a tourist attraction after Banksy confirmed authorship. It depicts a child in a life jacket holding a flare emitting bright pink smoke. Positioned on a building right next to the water, the image symbolizes the tragedy of migrants who risk their lives crossing the sea in search of safety in Europe. Banksy has repeatedly explained that the work addresses human vulnerability and the world's indifference. He created the mural as a reminder of the real human stories that too often remain invisible. Although the authorities originally intended to leave the mural on the facade—even if it became partially submerged due to rising sea levels—by 2023, exposure to humidity, salt, and time had caused significant deterioration. This damage prompted the decision to launch a restoration project. However, the plan sparked strong criticism from artists, activists, and the cultural community. According to street artist Evyrein, restoring the work contradicts the very spirit of street art: Banksy knew perfectly well that his waterside artwork was temporary. Altering it without the artist’s consent disrespects his intention.” A similar view was expressed by activist Rosanna Carrieri from the cultural heritage organization Mi Riconosci, who emphasized the importance of involving both the artist and the local community in such decisions. Otherwise, it becomes just another top-down attempt to capitalize on Banksy’s name, she said. Although Banksy has not publicly commented on the removal, he has previously voiced opposition to the institutionalization and commercialization of street art, stressing its ephemeral nature and the power of immediate visual messaging.

 

511
Інші матеріали розділуМистецтво:
Після протестів в Італії скасували виступ диригента-путініста Гергієва
616
A planned concert by Russian conductor Valery Gergiev in Italy has been cancelled following a wave of criticism from the Ukrainian community, European and Italian politicians, and civil society representatives.
Путініст Гергієв готується до виступу в Італії: протести наростають
949
The anticipated return of Valery Gergiev — one of the most prominent conductors of our time and an outspoken supporter of Vladimir Putin — has ignited sharp political and social tensions in Italy. His concert, scheduled for 27 July 2025 at the Royal Palac
Селфі проти спадщини: як соцмережі руйнують мистецтво
1154
At the height of the tourist season, a troubling incident at one of the world’s most renowned art galleries has reignited the debate over cultural responsibility in public spaces.
Стефано Кагол і гуманоїдний робот зачарували італійський Брессаноне
605
On May 16, the historic Piazza Duomo in Bressanone (South Tyrol, Italy) became the stage for We Own the Futures — a visionary art performance by internationally renowned Italian artist Stefano Cagol.
У Вероні відкрилася виставка врятованих шедеврів 1943–1945 років
610
An immersive exhibition, Fascism, Resistance, Freedom. Verona 1943–1945, is now on display at the Castelvecchio Museum, recounting the dramatic events of the Nazi occupation, the struggle for liberation, and the city's first steps towards democratic renew
Prada повертає Versace Італії
1014
Italian fashion house Prada has officially announced the acquisition of Versace, one of the most iconic luxury brands in the world.
Симфонія смаків вина на Vinitaly 2025
852
From April 4 to 7, 2025, the romantic city of Verona in Italy will host the most anticipated event for all wine lovers — Vinitaly 2025
Посмішка Мони Лізи - шість цитат Зигмунда Фрейда про таємницю картини Леонардо
1473
В то время, когда эта картина создавалась, она считалась самым высоким, что могло создать искусство