Карта не є територією, а сприйняття - реальністю. "Це не люлька" (1929, Рене Магрітт)

17.03.2023

На картині зображено люльку для куріння, під якою рукописно виведено напис "Це не люлька" (фр. Ceci n'est pas une pipe). Напис здається суперечливим, але фактично правильний. Картина із зображенням люльки - це не сама люлька, а її образ. Магрітт (1898-1967) пояснював свій задум так: "Ця знаменита люлька. Як люди дорікали мені нею! І все ж, ви можете набити її тютюном? Ні, адже це всього лише зображення, чи не так? Тож якби я написав під картиною "Це люлька", я б збрехав!" Таким чином, бельгійський сюрреаліст проілюстрував концепцію "сприйняття завжди стоїть між реальністю і нами" (цій картині та колу суміжних питань присвячена робота Мішеля Фуко "Це не люлька").

Магрітт справив значний вплив на художників другої половини XX століття, головним чином, на концептуалістів і представників поп-арту. Сам Магрітт відхрещувався від титулу "батька поп-арту", називаючи цей стиль черговим "нескінченно менш зухвалим" варіантом дадаїзму. Він називав цей напрямок "не надто серйозним, і, можливо, не мистецтвом зовсім", позначаючи його місце у світі моди та вуличної реклами.

Музей Магрітта у Брюселі

421
Інші матеріали розділуМистецтво: