У Швейцарії створено нову для музейного світу посаду: Фонд Бейелер оголосив про призначення дослідниці Рахель Кесслерінґ на роль botanical curator. Проєкт підтримує Культурний фонд Шанель, який інвестує у довгострокові культурні ініціативи по всьому світу. Музей, розташований біля Базеля, давно відомий своєю інтеграцією мистецтва з природним середовищем. Його садово-парковий простір надихав масштабні роботи від Крісто до Олафура Еліассона, що стирали межу між галереєю та ландшафтом. Нова посада формалізує цю традицію: Кесслерінґ відповідатиме за догляд за флорою й фауною території та створення освітніх і публічних програм у садах. Директор музею Сем Келлер заявив, що природа є «живою частиною» діяльності Фонду Бейелер, а нова роль підкреслює прагнення інституції поєднувати екологічну турботу та художнє бачення. У Культурному фонді Шанель підкреслюють, що їхня підтримка спрямована на трансформаційні, а не комерційні проєкти. Призначення Кесслерінґ пропонує нову модель для мистецьких інституцій — розуміння кураторства як роботи не лише з експозиціями, а й із живим ландшафтом, що стає особливо актуальним в умовах кліматичних викликів.
Swiss breakthrough in museum practice: Fondation Beyeler appoints its first botanical curator
Switzerland has introduced a new role to the museum world: Fondation Beyeler has announced the appointment of researcher Rahel Kesselring as its first botanical curator. The project is supported by the Chanel Culture Fund, which invests in long-term cultural initiatives around the globe. Located near Basel, the museum is widely known for integrating art with its natural surroundings. Its parkland has inspired large-scale works by artists from Christo to Olafur Eliasson, who have blurred the boundaries between gallery space and landscape. The new position formalises this tradition: Kesselring will oversee the site’s flora and fauna and develop educational and public programmes within the gardens. Museum director Sam Keller emphasised that nature is a “living part” of Beyeler’s work, and the appointment underscores the institution’s commitment to combining ecological care with artistic vision. The Chanel Culture Fund noted that its support is directed toward transformational, not commercial, projects. Kesselring’s appointment offers a new model for cultural institutions, expanding the idea of curatorial work beyond exhibition halls to the living landscape, an approach that is increasingly relevant in the context of mounting climate challenges.