©
На Ліонському фестивалі Quais du Polar — ключовій події, присвяченій детективній літературі, представили нове дослідження ринку серед поціновувачів жанру: 23% опитаних зізнаються, що читають один детектив на тиждень, а 12% — понад два. Ця аудиторія чудово орієнтується в піджанрах: трилер, психологічний трилер, шпигунський роман, історичний детектив, cozy mystery, сільський нуар, горор, фантастика та інші. Загалом французький ринок детективної літератури демонструє стійке зростання. У 2024 році обсяг продажів у цьому сегменті склав 195 мільйонів євро — це майже 16 мільйонів проданих примірників. Сьогодні 90% ринку контролюють п’ять великих видавничих груп: Hachette Livre, Editis, Madrigall, Media Participations та Actes Sud. Втім, незалежні видавництва — зокрема Gallmeister та La Manufacture de livres — також заявляють про себе, публікуючи зарубіжні детективи, політичні дистопії та твори авторів із досвідом роботи в спецслужбах. Основний прибуток формують автори-бестселери, чия популярність значною мірою зумовлена саме кишеньковими виданнями. Серед найуспішніших у 2024 році: Жоель Дікер — 5-е місце за кількістю проданих книг у Франції (863 000 примірників), Франк Тільє — 6-е місце (689 000 примірників), Мішель Бюссі — 10-е місце (525 000 примірників). До лідерів французького ринку дедалі частіше приєднуються й закордонні автори. Так, американець Джеймс Елрой, якого називають «псом-демоном американської кримінальної фантастики», у 2024 році продав 86 000 примірників роману Чарівники — частини серії про поліцію Лос-Анджелеса. Такі проєкти дозволяють видавцям вкладати кошти у молодих авторів. Прикладом успішного старту є шотландець Пітер Мей, який на початку кар'єри надіслав рукопис до видавництва Rouergue Editions. Вражені редактори одразу придбали права на публікацію в усьому світі. Згодом письменник став одним із лідерів жанру. Видавництва ретельно стежать за читацькими вподобаннями, і згідно з дослідженням, 63% шанувальників детективів обирають саме кишеньковий формат. Зручність у дорозі робить його фаворитом серед мандрівників і щоденних читачів. Успіх сучасних авторів також стимулює хвилю перевидань класичних творів: романів Реймонда Чандлера, Девіда Гудіса, Агати Крісті та Шарля Ексбрайя, які знову повертаються на полиці книгарень у нових форматах і перекладах.
Pocket-sized crime novels remain France’s top reads
At the Quais du Polar Festival in Lyon—France’s premier event dedicated to crime fiction—a new market study has revealed just how deeply embedded the genre is in French reading habits. According to the survey, 23% of respondents say they read at least one crime novel per week, while 12% admit to consuming more than two. This audience is not only voracious but impressively well-versed in subgenres, from thrillers and psychological suspense to spy fiction, historical mysteries, rural noir, horror, science fiction, and cosy mysteries. Overall, France’s crime fiction market is experiencing sustained growth. In 2024, it generated €195 million in sales—equivalent to nearly 16 million copies sold. Five major publishing groups now dominate 90% of this market: Hachette Livre, Editis, Madrigall, Media Participations, and Actes Sud. Yet independent publishers—such as Gallmeister and La Manufacture de livres—continue to make their mark by offering foreign titles, political dystopias, and works penned by former intelligence officers. Bestselling authors remain the financial backbone of the sector, with much of their success driven by pocketbook editions. Among the most successful in 2024 were: Joël Dicker, ranked 5th nationwide with 863,000 copies sold, Franck Thilliez, 6th with 689,000 copies, Michel Bussi, 10th with 525,000 copies. Foreign authors are increasingly breaking into the French top tier. In 2024, American crime legend James Ellroy—dubbed the "demon dog of American crime fiction"—sold 86,000 copies of The Enchanters, part of his Los Angeles Police series. Successes like these enable publishers to take chances on emerging writers. One such case is Scottish author Peter May, who, early in his career, sent a manuscript to Rouergue Editions, a subsidiary of Actes Sud. So impressed were the editors that they immediately acquired world rights. Today, May is one of the genre’s most respected voices. Publishers are also closely tracking reader preferences. The Babelio study found that 63% of crime fiction fans favour the pocketbook format, citing its portability as a key advantage for commuters and frequent readers. The ongoing popularity of the genre is also fuelling a wave of classic reissues. Works by Raymond Chandler, David Goodis, Agatha Christie, and Charles Exbrayat are returning to bookstore shelves in new translations and updated editions, bridging generations of crime fiction enthusiasts.
134