Пішов з життя творець капітана Врунгеля - легендарний український аніматор Радна Сахалтуєв

01.09.2025
© Linoleum Contemporary Animation and Media Art Festival

31 серпня 2025 року пішов із життя Радна Сахалтуєв — художник, графік, плакатист і класик української анімації. Його ім’я назавжди пов’язане з культовими мультфільмами «Пригоди капітана Врунгеля» та «Острів скарбів», що сформували цілу епоху радянського та українського мультиплікаційного мистецтва. Сахалтуєв народився в Улан-Уде й почав свій шлях у кіно з навчання у ВДІКу. Після випуску у 1961 році доля привела його до Києва, де він приєднався до творчої команди «Київнаук-фільму». Тут молодий художник пройшов шлях від асистента до головного художника-постановника, створюючи розкадрування, візуальні образи й стилістику, яка є впізнаваною кількома поколіннями глядачів. Мистецтвознавці відзначають його здатність поєднувати гротескність із витонченою пластикою персонажів. Саме завдяки цим пошукам з’явилися яскраві образи, які зробили українську анімацію особливою й неповторною. Його творчий доробок у мультиплікації налічує десятки картин, серед яких — «Як козаки у хокей грали» (1995), «Кримська легенда» (1979), «Лікар Айболить» (1969). Більшість робіт Сахалтуєва створено у співпраці з режисером Давидом Черкаським (1931–2018). Експерименти митця простежуються і в роботах за мотивами українських народних казок, зокрема у фільмі «Чарівник Ох» (1971), де він створив оригінальну візуальну мову й нетиповий образ головного персонажа. Окрім анімації, Радна Сахалтуєв проілюстрував десятки книжок для дітей і дорослих у видавництвах «Веселка», «Молодь» і «Ранок», продовжуючи активно працювати навіть у 2000-х роках. Його книжкові ілюстрації відзначаються поєднанням лаконізму, гротеску, фольклорних мотивів і сатиричної гостроти. Творчість Сахалтуєва — це не лише яскраві сторінки української анімації, а й приклад глибокої художньої інтуїції, здатної вловлювати як естетику часу, так і його суперечності. У кожній його роботі — від дитячих мультфільмів до соціальних алегорій чи кіноплакатів — відчувається виразний авторський почерк. Його внесок в українську візуальну культуру — це ціла епоха, яка ще потребує належної оцінки.

Legendary Ukrainian Animator Radna Sakhaltuev Has Passed Away

On August 31, 2025, Radna Sakhaltuev — artist, graphic designer, poster artist, and a classic figure of Ukrainian animation — passed away. His name is forever tied to the cult animated films Adventures of Captain Vrungel and Treasure Island, which shaped an entire era of Soviet and Ukrainian animation. Sakhaltuev was born in Ulan-Ude and began his cinematic journey while studying at VGIK. After graduating in 1961, fate led him to Kyiv, where he joined the creative team at Kyivnaukfilm. There, the young artist rose from assistant to chief production designer, developing storyboards, visual imagery, and stylistic approaches that remain recognizable to generations of viewers. Art critics highlight his ability to combine grotesque elements with the refined plasticity of characters. Thanks to these explorations, vivid images emerged that made Ukrainian animation distinctive and unique. His creative legacy in animation includes dozens of films, among them How the Cossacks Played Hockey (1995), Crimean Legend (1979), and Doctor Aybolit (1969). Most of Sakhaltuev’s works were created in collaboration with director David Cherkassky (1931–2018). His artistic experiments are also evident in works inspired by Ukrainian folk tales, such as The Wizard Oh (1971), where he developed an original visual language and an unconventional portrayal of the main character. Beyond animation, Radna Sakhaltuev illustrated dozens of books for children and adults published by Veselka, Molod, and Ranok, continuing his active work even into the 2000s. His book illustrations are equally recognizable, marked by a fusion of conciseness, grotesque, folklore motifs, and satirical sharpness. Sakhaltuev’s creative path represents not only vivid chapters of Ukrainian animation but also an example of profound artistic intuition, capable of capturing both the aesthetics of his time and its contradictions. In each of his works — from children’s cartoons to social allegories and film posters — his distinctive authorial style is unmistakable. His contribution to Ukrainian visual culture constitutes an entire epoch that still awaits its full recognition.

 

769
Інші матеріали розділу Кіно:
9-й Київський тиждень критики: міжнародні прем’єри та українські відкриття
98
From October 16 to 22, the Kyiv Critics’ Week returns for its ninth edition at the Zhovten Cinema, unveiling a program that blends international premieres, new Ukrainian films, gala screenings, and expansive retrospectives.
Після хвилі дискусій у Львові оновлять меморіальну таблицю Ларисі Шепітько
85
A new commemorative plaque honoring the outstanding Ukrainian film director Larisa Shepitko will be installed in Lviv. This was announced by First Deputy Mayor Andriy Moskalenko in response to the public outcry following the removal of the previous plaque
Оголошено переможців кінопремії «Золота дзиґа 2025»
762
In 2025, the winner of the main category, Best Film, was House “Slovo”. The Endless Novel directed by Taras Tomenko.
Відгук на кінострічку «Малевич» режисерки Дар’ї Онищенко
1010
The film itself is very uneven. The prologue in contemporary times and the first chapter — depicting the presentation of the legendary Square in St. Petersburg — feel vivid, as if the creators successfully solved a complex challenge
Антон Птушкін презентував документальну «Антарктиду» — найкасовіший український фільм
1556
Kyiv hosted the long-awaited premiere of travel blogger and journalist Anton Ptushkin’s new documentary film Antarctica — his second major film project after We, Our Pets and the War. The 86-minute film features unique footage captured during Ptushkin’s w
Кінострічка Кирила Земляного «Недоступні» увійшла до спеціальної конкурсної програми у Венеції
1225
The short film Unavailable / Недоступні, directed by Kyrylo Zemlyanyi (b. 2000), has been selected for the Orizzonti Short Films competition at the 82nd Venice International Film Festival. The story follows Serhiy, a volunteer confronted with an unbearabl
Російський канал «Маша та Ведмідь» очолив рейтинг дитячого YouTube в Україні
1582
The Russian YouTube channel "Masha and the Bear" in its Ukrainian-language version has taken first place among children’s channels registered in Ukraine.
Десять точок зору світової преси про фільм Сергія Лозниці "Два прокурори" - фільм-фаворит Каннського фестивалю
1338
Фільм Сергія Лозниці “Два прокурори” наразі є фільмом, який отримав найкращі відгуки критиків та кінопреси у Каннах
Українці порівняли Зеленського і Трампа з героями телефільму “Овід” - кардиналом Монтанеллі та Феліче Ріваресом
877
Фільм розповідає про драматичні стосунки між батьком і сином на тлі боротьби італійських патріотів проти австрійського панування
29 травня у широкий прокат вийде оновлена версія стрічки "Тіні забутих предків" Сергія Параджанова
1512
«Тіні забутих предків» вважаються найбільш міжнародно визнаним українським фільмом в історії
Кінокритик Олександр Гусєв про фільм "Довбуш"
1429
"Всё эмоциональное напряжение ленты держится на противостоянии не опришков и польских помещиков, а братьев Довбушей"
Zловісна символіка російського фашизму і радянська мультиплікація: подвійний збіг
1346
У радянському мультфільмі «Скарби затонулих кораблів» (1973) підводний човен, назва якого збігається з назвою української ракети «Нептун», зустрічається на дні моря із затонулим фашистським кораблем, маркованим літерою «Z».
Реформа кіноіндустрії та нове призначення: чи є перспективи?
2381
Що можна зробити в кіноіндустрії, щоб це називалося реформою.