Заметки о кинематографистах и др.

Андреа Крісанті. Уроки Тарковського

11.01.2022

Кіноколо

Андреа Крісанті – вічно усміхнений; навіть гнів його швидко зісковзував на смішок. У його манірному услуговуванні прозирав – тут одразу і борідка, і легенькі кучері – дух двірцевого драматурга, чомусь не італійського, а іспанського. Він ніколи не був «у собі», у сенсі наявности жестів грузької зосереджености. Він завжди першим реаґував на будь-яку, якщо їхали дорогою і розглядали все навколо, зміну в просторі: примічав нюанси й витівки краєвиду. Рухомим поглядом, оживленою жестикуляцією, сміхом – з відкиданням тулуба назад і «Охо хо-хо хо!» в стелю, – усією своєю надзвичайно не за віком енерґійною натурою найбільше за інших відповідав своєму службовому найменню – художник-постановник. Він працював у цьому амплуа й у «Ностальгії» Тарковського. Я діймав його розпитуваннями стосовно цього. «Ну, він був вельми схожий на хлопчика. І дуже не любив жінок. Коли почалася підготовка до запуску «Жертвопринесення», він попросив мене нікуди не вплутуватися – дуже хотів, аби ми знову попрацювали разом. Але я поїхав, не дочекався днів десяти-п'ятнадцяти. Ми з Розі вже повним ходом тоді готували у Латинський Америці зйомки «Хроніки» (за Гарсіа Маркесом). Мені переказували, що Андрєй дуже образився, коли дізнався, що я поїхав. Але я не засмутився, навпаки. Мені було приємно, що він так цінував мою участь».

Потім я виявив підтвердження цьому «мені було приємно». Ось воно.

Стіни декоративних бараків Аушвіцу були викладені не цеглою, а об’ємними пластиковими плитами, які її імітували. На вимогу Крісанті, попри те, що бараки, за сценарієм, ніде близько до кадру не потрапляли, прожилки між фальш-цеглами замастили замішаним на клеї цементом. Цю процедуру виконали на поверхнях цілковито всіх фасадних і навіть деяких бічних стін. Ось така ж ретельна детальність, що вона дозволяє практично фізіологійно сприймати детальну речовинність простору, вирізняє й саму «Ностальгію». Чомусь Крісанті це сподобалося і він, за його ж зізнанням, марно та несвідомо множив цей спосіб відтворення реальності й в інших фільмах. У «Перепочинку» цього не видно ніде. Андреа знав, що в Розі інша оптика (теж ретельна, але інакша, не з такою увагою до фактури), але все одно забавлявся цим.

330
01.02.2022
"Дети солнца". Смоктуновский и Ступка: встреча на ступеньках гостиницы "Москва"
555

На ступеньках гостиницы "Москва" (теперь "Украина") встретились в 1989 г. Смоктуновский И.М. и Богдан Ступка (мы ехали с ИМ на съёмочную площадку фильма "Дамский портной", в котором я работал ассистентом по «актеру»). 

22.01.2022
Украина глазами Тодоровского, Балаяна, Виктюка, Лимонова и Коротича
505

Сегодня факт интервью с Лимоновым может показаться странным жестом (зачем у российского национал-большевика вообще что-то спрашивать об Украине?). Но это сегодня. Несмотря на то что взгляды этого "вечно молодого негодяя" хорошо известны были и тогда, интервью с ним было опубликовано (в переводе на украинский язык) в журнале "Киноколо" ("1+1"), а видео-фрагменты были показаны на главном телеэкране в штабе Ющенко. 

13.01.2022
Йос Стеллинг и Украина
357

   Что Стеллинг есть, что это режиссер, я узнал поздним вечером 97-го года, когда увидел по телевизору его фильм "Летучий голландец". Более двух часов фильм неотрывно удерживал мое внимание.

 

13.01.2022
Когда мат - высокое искусство коммуникации. Случай Отара Иоселиани
298

В домашнему кругу я не слышал в детстве ни одного матерного слова. Долгое время редко ругался и я. Это была своего рода гигиена. Мат был признаком чего-то, к чему не очень хотелось принадлежать, даже прикасаться.

13.01.2022
Ханс-Бодо Мюллер, или веселые украинские песни
382

Его звали Ханс-Бодо Мюллер, он возглавлял представительство 20th Century Fox, жил в Москве. Он был дважды женат, оба раза на украинках из Кировограда.

 

12.01.2022
«Смерть – це тільки початок» (оператор Паскуаліно де Сантіс)
327

Паскуаліно де Сантіс – оператор з ім'ям; брат класика італійського кіна Джузеппе де Сантіса. Поганий фільм "Перепочинок"/ La tregua гідно знятий ним, але тільки цього було б не досить, щоб присвячувати йому розповідь. Мій спогад не стілько про нього, скільки про обставини його смерті та останнього шляху.