© Facebook Діана Клочко
Під час 32-го Львівського міжнародного BookForum сталася крадіжка. З експозиції «Ілюстрації в олівці», що проходила у Палаці мистецтв у межах презентації книжки «Козаки. Сергій Якутович» (видавництво «Я Галерея & АртБук»), зник оригінальний малюнок відомого українського художника Сергія Якутовича. Інцидент стався 29 вересня 2025 року, у день відкриття виставки. Викрадена робота була створена як ілюстрація до роману Ліни Костенко «Берестечко» та надана для експонування родиною митця. Представники артцентру «Я Галерея» Павла Гудімова закликають до максимального розголосу та допомоги у пошуках. За словами мистецтвознавиці Діани Клочко, малюнок було «банально знято зі стіни» вже у перший день експозиції. Наразі поліція проводить слідчі дії. Будь-яку інформацію про зниклу ілюстрацію просять повідомляти за телефоном: +38 (066) 411-96-17. Повернути роботу можна безпосередньо до «Я Галереї» або до Палацу мистецтв.
Мистецтвознавиця Діана Клочко про ситуацію:
..почитала коментарі до вчорашнього допису про викрадення роботи Сергія Якутовича. Подумала от над чим. Основний стрес при підготовці лекцій - знайти у мережі більш-менш якісне фото того чи іншого твору, уточню - твору українського митця. Якісно оцифрованих музейних зображень у нас все ще небагато, деякі проєкти є, але, повторю, явище це не масове. Відтак часто мушу використовувати неякісні зображення низької якості, що є у моєму смартфоні або приватних акаунтах. Будь-яке фото, зроблене навіть дуже хорошою камерою в умовах виставкового експонування, є спотворенням, оскільки навіть якісне освітлення змінює колір, різкість, чіткість відображення. Тому кожна лекція є лише спробою дати уяву про арт-об'єкти, що їх представляю у презентації.
Коли ми дивимось оригінали, уважно їх розглядаємо - наші очі працюють інтенсивніше, зоровий м'яз змінює форму кришталика, намагаючись вловити найтонші градації тонів чи відтінків кольору, щоб їх поєднати у цілісність. Якщо копія твору авторська - глядач буде знати, що образ створив один, а відтворив хтось інший (згадаю Рубенса, який копіював малюнки Леонардо, що дійшли до нас лише у його копіях). Бо це варіант першообразу. Так з ХVI століття відомі живописні твори перетворювали на графічні, так Тарас Шевченко отримав звання академіка графіки №1, створивши офортну копію брюлловської живописної картини "Вірсавія".
Якщо копія механічна, зроблена засобами фото, а потім друку - це також варіант образу, але вже подвійної віддаленості від авторського задуму. Коли друкований образ сканується - це вже потрійне віддалення.
Розглядати оригінал - розкіш, розглядати графічну роботу, виконану в олівці - потрійна розкіш: час змінює все, з кожним днем колір паперу змінюється, таким чином тональне співвідношення між графітом олівця і тоном паперу змінюється також. Найцінніші малюнки олівцем музеї виставляють не більше ніж два місяці на рік, увесь інший час вони зберігаються у темряві.
Отож коли, з найкращими намірами, пропонуєте на тимчасових виставках представляти не оригінали, не авторські відбитки, а постери, - просто знайте, що таким чином віддаляєтесь від авторського задуму. У деяких випадках, як от вкрадених москалями колекцій наших музеїв, виготовлення постерів з якісних цифрових фото хорошої якості - частково повертає, ні, не оригінал - лише авторський образ в суспільне надбання. Чи приватне, якщо хочете/можете придбати такий постер.
Але дивитись на оригінал, тобто повноцінно спілкуватись з авторським задумом, замість вас чи спадкоємців зможе лише крадій. Пам'ятайте: ми поступово і дуже швидко звикаємо до того, що живемо у світі не оригіналів, а копій другого, третього, четвертого порядку. І коли не маємо можливості дивитись оригінали - поступово перестаємо розуміти і розрізняти, що таке "омаж автору", "репліка твору", "варіація арт-об'єкту", врешті імітація, підміна, підробка.
Знижуємо цінність образів, бо не тренуємо колективний кришталик ока.»
Сергій Якутович (1952–2017) – видатний український графік та ілюстратор, народний художник України, лавреат Національної премії імені Тараса Шевченка. Автор понад 160 видань, серед яких – ілюстровані томи української класики. Працював у кіно: був головним художником фільму Юрія Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу» та долучився до екранізації «Тараса Бульби» Володимира Бортка.
In Lviv, an Original Work by Serhiy Yakutovych Disappeared from an Exhibition
During the 32nd Lviv International BookForum, a theft occurred. From the exhibition “Illustrations in Pencil”, held at the Palace of Arts as part of the presentation of the book “Cossacks. Serhiy Yakutovych” (published by Ya Gallery & ArtBook), the original drawing by the renowned Ukrainian artist Serhiy Yakutovych disappeared. The incident took place on September 29, 2025, the opening day of the exhibition. The stolen artwork was created as an illustration for Lina Kostenko’s novel “Berestechko” and had been provided for display by the artist’s family. Representatives of Pavlo Hudimov’s art center Ya Gallery are calling for maximum publicity and assistance in the search. According to art critic Diana Klochko, the drawing was “simply taken off the wall” on the very first day of the exhibition. The police are currently conducting an investigation. Any information about the missing illustration should be reported by phone: +38 (066) 411-96-17. The artwork can be returned directly to Ya Gallery or to the Palace of Arts.
Serhiy Yakutovych (1952–2017) was an outstanding Ukrainian graphic artist and illustrator, People’s Artist of Ukraine, and laureate of the Taras Shevchenko National Prize. He was the author of more than 160 publications, including richly illustrated volumes of Ukrainian classics. Yakutovych also worked in cinema: he served as the chief production designer for Yurii Illienko’s film “A Prayer for Hetman Mazepa” and contributed to Volodymyr Bortko’s screen adaptation of “Taras Bulba.”
©
176